wyjazd | powrót | cena | ilość miejsc | |
---|---|---|---|---|
07-04-2025 | 20-04-2025 | 7 870 PLN + 3 420 USD | dostępne | REZERWUJ |
05-05-2025 | 18-05-2025 | 7 870 PLN + 3 420 USD | dostępne | REZERWUJ |
22-09-2025 | 05-10-2025 | 7 870 PLN + 3 420 USD | dostępne | REZERWUJ |
Jordania - Arabia Saudyjska - Bahrajn
Dzień 1
Zbiórka na lotnisku w Warszawie, wylot do Akaby z jednym międzylądowaniem.
Dzień 2/ Akaba
Przylot do Akaby we wczesnych godzinach rannych. Spotkanie z przedstawicielem kontrahenta na lotnisku. Przejazd do hotelu, zameldowanie. Ten dzień przeznaczony jest na odpoczynek. Dwu godzinny rejs połączony z obiadem, a następnie wypoczynek na prywatnej plaży. Powrót wieczorem do hotelu. Nocleg.
Dzień 3/ Petra – Wadi Rum
Po śniadaniu przejazd do Petry, Zaginionego Miasta, jednego z 7 cudów świata. Przejście przez stromościenny wąski kanion, prowadzący do niesamowitej urody, tajemniczego i dobrze zachowanego Różowego Miasta, którego widok przyprawia o mocniejsze bicie serca. W legendarnej Petrze zobaczymy wiele wspaniałych zabytków, jak np. monumentalny skarbiec faraona Al Chazna, rzymski teatr oraz królewskie grobowce wykute w różowym piaskowcu. Naprzemienne zwiedzanie i sesje fotograficzne tych wspaniałych budowli. Następnie przejazd na pustynię Wadi Rum. Kolacja i nocleg na campingu w Wadi Rum.
Dzień 4/ Wadi Rum - Tabuk
Po śniadaniu 2-godzinna wyprawa jeepem 4x4 po pustyni, wspaniałe krajobrazy: wydmy i skalne łuki. Niezapomniana przygoda. Następnie przejazd na granicę z Arabią Saudyjską w Al Mudawarah. Przekroczenie granicy. Przejazd (ok 2 godz.) do Tabuk. Po przyjeździe zameldowanie w hotelu i krótki odpoczynek. Lunch w lokalnej restauracji, następnie wycieczka po mieście i wizyta na stacji Kolei Hejaz z początku XX wieku, która jest jedną z najlepiej zachowanych stacji w Arabii Saudyjskiej. Na obszarze 80 000 metrów kwadratowych znajduje się 13 niedawno odrestaurowanych budynków, w tym warsztat, centrum rękodzieła oraz budynek, w którym znajduje się lokomotywa, wagon towarowy i kilka osmańskich reliktów wartych obejrzenia.
Następnie udamy się do zamku osmańskiego z 1559 rok, który jest obecnie muzeum. Zamek posiada meczet na parterze. Na zewnątrz znajdują się cysterny, które niegdyś zbierały wodę ze źródła, z którego według legendy pił prorok Mahomet.
Powrót do hotelu na zasłużony odpoczynek.
Dzień 5 / Dolina Dissah – Al-Ula
Dzisiaj nasza podróż prowadzi około 80 km na południe do Wadi Al Dissah. Po dotarciu do doliny czas na lunch - tradycyjne, pyszne jedzenie. Następnie spacer po wspaniałej dolinie, odkrywanie Wadi Dissah, czyli 15-kilometrowego kanionu, który biegnie przez masyw Jebel Qaraqir, zbudowany z piaskowca. Ten cud natury przez długi czas był dobrze strzeżoną tajemnicą wśród odkrywców. Pierwszą uderzającą cechą tego wadi są jego rozmiary: przy wschodnim wejściu do kanionu boczne klify mają już ponad 100 metrów wysokości, a przy zachodnim wejściu różnica między dnem a najwyższymi klifami wynosi aż 500 metrów! To właśnie z masywnych skalistych szczytów, stojących po obu stronach kanionu, można podziwiać najbardziej spektakularne widoki tego magicznego miejsca. Drugą, i najbardziej nieoczekiwaną, niesamowitą cechą Wadi Qaraqir jest strumień wodny, który przepływa przez zachodnią część kanionu w kierunku miasta Dissah. Podczas zwiedzania Wadi Qaraqir od wschodniego wejścia zobaczyć można obficie rosnące wzdłuż kanału palmy. W połowie kanionu woda gruntowa przepływa przez cały rok. W wyniku tego pomiędzy majestatycznymi klifami rozkwita bujna roślinność, składająca się z 3-metrowej trawy, licznych palm i krzewów.
Dzień 6 / Madain Saleh – Al Ula
Dziś zwiedzanie zaczniemy od Madain Saleh - stanowiska archeologicznego wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zwiedzanie rozległej nekropolii Nabatejczyków, gdzie zachowały się wykute w skale, zdobione grobowce królewskie, liczne studnie wodne, akwedukty, inskrypcje oraz malowidła naskalne, świadczące o bogatej i rozwiniętej cywilizacji przedmuzułmańskej. Lunch na lokalnej farmie jest okazją do skosztowania domowego posiłku i spróbowania pysznych tradycyjnych potraw, które zwykle jadają lokalni mieszkańcy. Po zakończeniu lunchu wycieczka po farmie, aby dowiedzieć się więcej o słynnych lokalnych produktach.
Następnie przystanek przy Skale Słonia (Elephant Rock) znanej również jako Jabal Al Fil. To jedno z wielu geologicznych cudów Al-Uli. W przeciwieństwie do misternie rzeźbionych fasad pobliskich nabatejskich grobowców w Hegra, tu „trąba” i „ciało” tego monolitycznego czerwonego piaskowca zostały ukształtowane przez siły natury — miliony lat erozji wiatru i wody. Piękno tej nieskażonej struktury potęguje jej otoczenie – morze drobnego piasku z usianymi skalistymi wypiętrzeniami, z których wiele jest bardzo imponujących pod względem wielkości i posiada ciekawe kształty oraz figury. Na zakończenie dnia spacer po starym mieście. Odkrywanie uliczek Starego Rynku w Starym Mieście Al-Ula i czas na zakupy.
Dzień 7 / Al-Ula – Medyna
Przejazd do położonego ok. 25 km na południe stanowiska archeologicznego Dedan. Wycieczka pojazdem z napędem 4x4 po Górze Ikma. Odkrywanie starożytnej stolicy Dadan: grobowce, miejsca wykopalisk oraz tysiące wczesnych arabskich inskrypcji.
Góra Ikma, znana również jako Jabal Ikmah, położona blisko starożytnego miasta Dadan, stolicy królestw Dadanitów i Lihjanitów, jest opisywana jako ogromna biblioteka na świeżym powietrzu, która zawiera największe skupisko i najbardziej zróżnicowane inskrypcje w Al -Uli.
Podróż rozpoczynamy od najsłynniejszej oazy z I tysiąclecia p.n.e., czyli od Al-Ula. W starożytności była to oaza Dedan, gdzie wykopaliska na rozległych stanowiskach archeologicznych ujawniły istnienie dużych, ufortyfikowanych miast. Królestwa te rozwinęły własną kulturę, w tym specyficzny język i alfabet, będący mieszanką arabskich tradycji i silnych wpływów otaczających imperiów.
W odległości około 1 kilometra na południe od głównego miejsca wykopalisk w Dedan znajdują się dwa wyjątkowe grobowce położone około 50 metrów nad wadi, gdzie znajdowała się starożytna oaza. Są to jedyne grobowce ozdobione rzeźbami dwóch lwów, co świadczy o znaczeniu ich właścicieli, którzy prawdopodobnie byli gubernatorami lub wpływowymi osobami. Te rzeźby lwów są wybitnym przykładem mezopotamskiego wpływu i stanowią dumny symbol tej starożytnej oazy.
Przejazd z Al-Ula do Medyny (3, 5 godz. ok. 331 km). Nocleg
Dzień 8 / Medyna - Dżedda
Pierwszym miejscem, które odwiedzimy w Medynie, jest wystawa poświęcona rozbudowie Meczetu Proroka, zlokalizowana tuż przy Świętym Meczecie. Następnie udamy się na ulicę Qiba, która łączy dwa meczety – Święty Meczet i Meczet Qiba, oba o ogromnym znaczeniu w historii islamu. Pierwszy to dom, w którym mieszkał prorok Mahomet i gdzie ostatecznie został pochowany. Drugi to pierwszy meczet, który kiedykolwiek zbudowano. Podziwianie z zewnątrz obu meczetów. Na tej samej ulicy, która jest przyjemnym deptakiem, znajduje się wiele tradycyjnych sklepów z jedzeniem i przekąskami.
Następnie odwiedzimy Kolej Hidżaską. Stacja, będąca jednym z największych magazynów Kolei Hidżaskiej, ma imponujący budynek główny z fasadą składającą się z 17 dekoracyjnych łuków. Znajduje się ona obok Meczetu Al Anbaria, który powstał w tym samym czasie co stacja.
Przejazd pociągiem z Medyny do Dżedda nadmorskiego kurortu leżącego nad Morzem Czerwonym. Podróż odbywa się szybkim pociągiem (1 godzina i 50 minut). Przejazd do hotelu. Nocleg.
Dzień 9 / Dżedda - Wycieczka po mieście
Wycieczka po mieście rozpoczyna się od krótkiego przystanku przy nadmorskiej promenadzie Corniche. Następnie wizyta w Muzeum Tayebat (zamknięte w piątek). Muzeum zlokalizowane jest w dzielnicy Al Faisaliyah. Budynek muzeum mieści się w kompleksie odzwierciedlającym tradycyjną architekturę Hijazi z charakterystycznymi oknami wykuszowymi pokrytymi misterną drewnianą kratownicą i ozdobnymi murami koralowymi.
Muzeum składa się z kilku pięter, których odwiedzenie będzie interesującą lekcją historii na temat powstania Dżedda, Arabii Saudyjskiej i całego Półwyspu Arabskiego. Następnie udamy się do Domu Sztuki Islamskiej. Muzeum zawiera ponad tysiąc dzieł sztuki, reprezentujących 15 wieków historii sztuki islamskiej ze wszystkich krajów świata islamskiego. Obiad w restauracji serwującej słynne tradycyjne dania tego regionu. Wieczorem przejazd do najstarszej, historycznej części miasta Al Balad, zobaczymy tam: stare domy zbudowane przy użyciu koralu i muszli morskich, wzmocnione drewnianymi belkami z pięknymi misternie rzeźbionymi drewnianymi balkonami. Wizyta w jednym z najstarszych budynków, aby zobaczyć wnętrza, meble oraz unikalne wzornictwo. Al Balad jest wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Podczas spaceru po wąskich uliczkach wyjaśnimy także historyczne znaczenie niektórych miejsc i lokalizacji, opowiadając, jak kupcy sprzedawali swoje towary i jak pielgrzymi zaopatrywali się w tkaniny i żywność, zanim wyruszyli do Mekki przez Bramę Mekki w Al Balad. Powrót do hotelu na nocleg.
Dzień 10 / Wylot z Dżedda do Rijadu
Przelot do Rijadu. Przejazd do hotelu, pozostawienie bagaży. Zwiedzanie miasta rozpoczynamy od Fortu Masmak, otoczonego piaskiem, zbudowanego z gliny i kamienia około 1865 roku jako wielka forteca reprezentująca imperium. To tutaj w 1902 roku miał miejsce śmiały atak Ibn Sauda na miasto, podczas którego włócznia została rzucona w główne drzwi z taką siłą, że jej głowica wciąż tkwi w wejściu. W galeriach przekształconych z dawnych salonów, wśród eksponatów można zobaczyć mapy i fascynujące zdjęcia Arabii Saudyjskiej z lat 1912-1937. Dachy pokryte są malowanymi palmami i drewnem, co tworzy staroświecki urok przypominający arabski obraz. Wewnątrz znajdują się tablice informacyjne oraz krótkie filmy o szturmie na fortecę i „zjednoczeniu” Arabii Saudyjskiej.
Na trasie zwiedzania nie może zabraknąć jednego z najstarszych tradycyjnych bazarów Souq Al-Zal. Można tam kupić tradycyjne stroje, antyki, arabskie perfumy i biżuterię.
Następnie udamy się do Muzeum Narodowego, gdzie odkryjemy bogatą przeszłość Arabii Saudyjskiej od powstania świata według nauki islamu, przez czasy prehistoryczne, okres cywilizacji starożytnych, życie i działalność Mahometa, cywilizacji islamskiej aż po czasy współczesne. Przejazd do historycznego miasta Ad-Dirijja z zabudową powstałą w XV wieku. Była to pierwsza stolica dynastii saudyjskiej, położona w samym sercu Półwyspu Arabskiego. Historyczna dzielnica miasta Turaif jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO i słynie z dobrze zachowanych budowli z cegły mułowej. Powrót do hotelu. Nocleg.
Dzień 11 / Przejazd do Hofuf (ok. 3,5 godz.)
Po śniadaniu przejazd do jednej z największych na świecie naturalnych oaz rolniczych Al-Ahsa. Ostatnimi czasy miejsce to stało się jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Arabii Saudyjskiej, zarówno dla lokalnych mieszkańców, jak i podróżnych z całego świata. Znajdują się tu ponad 3 miliony palm daktylowych oraz liczne gorące i zimne źródła. Oaza, która niedawno została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest także jednym z najbardziej zielonych obszarów wśród pustynnych krajobrazów Arabii Saudyjskiej.
Zwiedzanie Hofuf rozpoczniemy od suku Qaisariya. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z dzienników podróżników z 1822 roku. Ma więc niemal 200 lat i jest jednym z najstarszych rynków w Arabii Saudyjskiej. Czas na zakupy. Następnym punktem w harmonogramie jest Pałacu Ibrahima, zbudowany na początku rządów Osmanów. Przez cały okres ich panowania był ważnym budynkiem rządowym. Obecnie część pałacu została przekształcona w muzeum, a mieszczący się w nim meczet używany jest do dziś. Na koniec dnia zobaczymy Góry Al Qarah i jaskinie Al Qarah otoczone plantacjami palmowymi i małymi wioskami. Powrót do hotelu, nocleg.
Dzień 12/ Dammam – Bahrajn
Po śniadaniu przejazd na krótką wycieczkę do miasta portowego Dammamu podczas której dowiemy się jaką role w tym kraju odgrywa ropa naftowa i jaki ma wpływ na społeczeństwo. Zwiedzanie rozpoczniemy od wizyty w Centrum ITHRAA. Ten imponujący nowoczesny budynek, będący centrum edukacji i kultury, jest powiązany z największą firmą na świecie, ARAMCO. Na zakończenie odwiedzimy nabrzeże w Khobar, będzie okazja, by pospacerować wzdłuż wybrzeża, przysiąść na drewnianych ławkach, zrobić piękne pamiątkowe zdjęcia i cieszyć się spokojnym, relaksującym otoczeniem. Wyjazd do Bahrajnu. Łącząca Królestwo Arabii Saudyjskiej z Bahrajnem Droga Króla Fahda ma około 25 kilometrów długości i została oficjalnie otwarta pod koniec 1986 roku. Obecnie ta kombinacja mostów i grobli stała się atrakcją turystyczną, na której znajduje się siedem nasypów. Najpopularniejszym z nich jest sztuczna wyspa zwana „Middle Island” (Wyspa Środkowa), na której można podziwiać piękny meczet, niewielki ogród oraz kilka restauracji typu fast-food. To doskonałe miejsce na krótki odpoczynek i szybki posiłek dla podróżnych przed kontynuacją podróży. Przejazd do hotelu w stolicy kraju Manamie, nocleg.
Dzień 13/ Manama
Zwiedzanie Bahrajnu rozpoczniemy od Wielkiego Meczetu Al Fateh (6500 m2). Jego architektura odzwierciedla różne style Bliskiego Wschodu, a budynek zwieńczony jest jedną z największych na świecie kopuł wykonanych z włókna szklanego. Wnętrze emanuje spokojem właściwym dla najświętszych miejsc, włoskie marmury, irańskie witraże, szkockie dywan, francuskie lampiony austriackie żyrandole i rękodzieło niemal z całego świata zachwycają oko. To ważne miejsce, które pozwala lepiej poznać kulturę i religię mieszkańców. Meczet może pomieścić ponad 7000 wiernych, w pełni zasługując tym na swoje miano. Następnie przejdziemy do Beit Al Quaran , czyli „Domu Koranu” muzeum, biblioteki i instytutu badawczego, który zgromadził w swoich zbiorach 50 000 egzemplarzy Świętej Księgi. Znajdują się tutaj: cenne manuskrypty m.in z Mekki, Medyny, Damaszku czy Bagdadu, pierwsza kopia Koranu sporządzona za panowania kalifa Uthmana ibn Affana (VII w.), rękopisy na pergaminie tłumaczone na różne języki, m.in perski, urdu, malajski i prawie wszystkie języki europejskie, w tym polski (tłumaczenie Józefa Bielawskiego), a także miniaturowe wersje Koranu, możliwe do odczytania tylko dzięki przyrządom optycznym, wykonano je bowiem na ziarnku grochu, ryżu, źdźble trawy, kłosie zboża, liściu. Kolejnym miejscem wartym uwagi jest Narodowe Muzeum Bahrajnu położone na sztucznym półwyspie z widokiem na wyspę Muharrak. Zostało ono zbudowane w 1988 roku za kwotę 34 milionów dolarów. Ekspozycja w ciekawy sposób opowiada o życiu codziennym dawnych Bahrajńczyków. Przedstawione są tu obyczaje związane z narodzinami, wyborem imienia dziecka, ślubami czy weselami, zabawy dzieci i różne przyjemności dorosłych, są informacje o procesie nauki w szkole koranicznej a nawet o tradycyjnej medycynie arabskiej i ziołowych lekach stosowanych na wszelkie choroby ciała i umysłu. Jednym z najbardziej interesujących eksponatów w dziewięciu salach jest zrekonstruowany starożytny kurhan pochówkowy z około 2800 roku p.n.e., przeniesiony z pustyni i odtworzony w muzeum. Nie można też pominąć Fortu Bu Maher. To punkt wyjściowy do odkrywania Szlaku Pereł, który został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Centrum w forcie zawiera trójwymiarowe prezentacje, które ukazują historię szlaku oraz domów związanych z handlem perłami, od jego początków do czasów głównych handlarzy. Zbudowany w 1840 roku, był kiedyś głównym portem rybackim i punktem dostępu do morza, stanowiąc pierwszy przystanek na historycznym szlaku pereł. Z kolei stanowisko archeologiczne Fort Bahrajnu to jedno z najważniejszych historycznych miejsc w kraju. Fort został zbudowany w XIV wieku przez Portugalczyków, ale wykopaliska na tym terenie ujawniły ślady sześciu różnych epok, w tym epoki Dilmun z około 3000 roku p.n.e., kiedy to miejsce mogło być stolicą wyspy. Kolejnym punktem będzie postój przy wielkiej konstrukcji Athar, która oddaje hołd kobietom za ich wkład w rozwój kraju. To miejsce godne uwagi i refleksji.
Wizyta w promującym tradycyjne rzemiosło Domu Wyplatania Koszy, znajdujący się w wiosce Qala’at al Bahrain. Na koniec odwiedzimy 200-letnią świątynię hinduistyczną oraz Suk Manama, tradycyjny bazar znajdujący się w sercu stolicy. Suk, ze swoimi wąskimi alejkami i prostą architekturą, zachował elementy z XIX wieku. To miejsce najlepiej zwiedzać pieszo. Można tam znaleźć wszystko – od przypraw i ubrań po antyki i tradycyjne lekarstwa, a ceny są przystępne dla każdego. Przystanek przed niesamowitym budynkiem World Trade Center, który jest pierwszym na świecie drapaczem chmur z turbinami wiatrowymi. Nocleg.
Dzień 14
Przejazd na lotnisko, wylot do Polski z 1 międzylądowaniem. Przylot do Warszawy.
I rata: 2 000 PLN płatne przy zapisie
II rata: reszta części złotówkowej + część dolarowa x kurs sprzedaży Pekoa S.A.
CENA ZAWIERA- przeloty na trasie: Warszawa – Akaba, Bahrajn – Warszawa
- hotele 3/4* , w Wadi Rum nocleg na campingu
- wyżywienie: Jordania śniadania i kolacje, Arabia Saudyjska śniadania + 2 lunche, Bahrajn śniadania
- przejazd wewnętrzny pociągiem z Medyny do Dżudda
- przejazdy wewnętrzne mikrobusami, busami, suvami 4x4 tam gdzie to konieczne
- opiekę pilota przewodnika polskojęzycznego
- opiekę lokalnych przewodników
- wiza do Jordanii
- ubezpieczenie w TU Europa (KL 30 000 EUR, NNW 3 000 EUR)
- bilety wstępu 180 USD
- koszt pozostałego wyżywienia
- e-wiza do Arabii Saudyjskiej ok 130 USD
- dopłata do pokoju 1 osobowego 820 USD